среда, 26 октября 2016 г.

Перевірні роботи 3 клас з української мови та читання

Посібник складений відповідно до чинної програми Міністерства освіти і науки України з української мови для 3-го класу. З урахуванням сучасних організаційно-методичних підходів,в роботі надано тестові завдання з мовних тем, тексти для диктантів, переказів, контрольного списування, аудіювання, а також теми для самостійного складання учнями діалогів та усних творів. Матеріал згруповано за темами й подано у двох варіантах.
Видання призначене для вчителів початкових класів з метою перевірки рівня сформованості грамотності та знань учнів з кожної теми.

ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………………...............4
До уваги вчителя……………………………….……………………...............6
Перевірка знань з мови, мовних умінь і навичок з теми…………...............8
Перевірна робота № 1 тема «Мова і мовлення»…………………................8
Перевірна робота № 2 тема «Текст»………………………………………..10
Перевірна робота № 3 тема «Речення»……………………………………..12
Перевірна робота № 4 тема «Слово. Значення слова»………….…………14
Перевірна робота № 5 тема «Будова слова»..................................................17
Перевірна робота № 6 тема «Іменник»……………………...……………...19
Перевірна робота № 7 тема «Прикметник»………………………..............21
Перевірна робота № 8 тема «Дієслово»…………………………...…...…..23
Перевірка аудіативних умінь………………………………………………..26
Діалогічне мовлення……………………………………………….………..34
Монологічне мовлення. Усний твір……………………………...………... 36
Перевірка орфографічної та пунктуаційної грамотності…………….……38
Контрольне списування……………………………………………………..38
Контрольні диктанти……………………………………...............................40
Письмовий переказ.………………………………………………….............43
Список використаних джерел……………………..…………….……......45

ВСТУП
Перевірка знань учнів — важлива складова частина навчального процесу. Вона позитивно впливає на засвоєння програмового матеріалу, сприяє поліпшенню організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищує їх відповідальність за якість навчання. В процесі навчання контроль потрібний насамперед вчителю. Для того, щоб проаналізувати, на скільки успішно засвоюється навчальний матеріал, виявити і ліквідувати прогалини у знаннях учнів.
Третій клас є особливим щодо змісту й організації навчальної діяльності молодших школярів на уроках української мови. Протягом третього року навчання української мови відбувається активне становлення графічної навички письма, удосконалюються їхні знання і вміння щодо опанування важливих розділів мовної освіти, засвоюються найважливіші правила української літературної вимови і грамотного письма. [6, с. 34].
Аналіз результатів ЗНО із української мови і літератури за 2015 рік, дає можливість зробити висновок, що кожен десятий учасник не подолав поріг «склав/ не склав», а отже немає знань у мінімально необхідному обсязі; 19,1 % учасників не виконало завдання з розгорнутою відповіддю. Базові знання мовної системи, без яких неможливе досконале володіння мовою, закладаються саме в початковій школі. Ми вбачаємо, що такий результат є наслідком неготовності випускників до завдань формату ЗНО.
Тому, ми поставили перед собою наступні завдання:
1.     Ознайомитись з вимогами Державного стандарту початкової загальної освіти, навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (зі змінами), наказу МОН «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти.
2.     Розробити завдання, які перевіряють обсяг, рівень і якість засвоєння навчального матеріалу, виявлять успіхи у навчанні, прогалини у знаннях, уміннях і навичках в окремих учнів і у всього класу для внесення необхідних коректив у процес навчання, для удосконалення його змісту, методів, засобів та форм організації.
3.     Розробити посібник, який би відповідав формату Зовнішнього незалежного оцінювання та Державної підсумкової атестації за курс початкової школи.
Метою даної роботи єнадання методичного інструментарію вчителю початкових класів щодо проведення усіх видів перевірок з української мови в 3 класі ( перевірка знань з мови, мовних умінь і навичок з теми, аудіювання, усне монологічне та діалогічне мовлення, письмовий переказ, списування, диктант).

 ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ
Кожна перевірна робота містить у собі вісім завдань тестового контролю.Тестовий контроль спрямований на перевірку засвоєння ключових елементів навчального матеріалу. Він відрізняється більшою об’єктивністю, усуває суб’єктивізм. Матеріали для здійснення перевірки знань з граматичних тем включають тестові завдання двох типів:
завдання з 1 по 4 закритого типу, які передбачають вибір одного із трьох запропонованих варіантів відповідей (А;Б;В)
- завдання з 5 по 8 відкритого типу, що виконуються без опори на запропоновані варіанти відповідей (самостійне утворення форм слова, добір слів за певною ознакою, побудову речень тощо).
Слід зазначити, що аудіювання є складовою комунікативного мовлення, одна з форм організації людей у процесі спілкування. Адже в процесі діалогу перш, ніж дати відповідь на запитання, його треба сприйняти на слух і зрозуміти, про що запитується. Тексти для аудіювання підібрані відповідно до вікових особливостей учнів, а запитання чіткі, конкретні, лаконічні.
Пропоновані посібником завдання для перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності відображають рівень розвитку сучасної української літературної мови, їх можна використовувати як для колективних, так і індивідуальних форм роботи. Диктанти адаптовано до чинного правопису сучасної української мови і методичних вимог навчальної програми з української мови для початкових класів.
Укладачі збірника спиралися на вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року №462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»), навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (зі змінами) (затвердженою наказом МОН від 22.12.2014 №1495, наказу МОН від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти», листу МОН України від 28.01.2014 №1/9 – 74 «Щодо контролю та оцінювання досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів».
У посібнику витримано загальнодидактичні принципи: науковість, доступність, систематичність і послідовність.
Зведений перелік перевірних робіт в 3 класі

Види перевірки
Кількість перевірок на рік
І семестр
ІІ семестр
Аудіювання
1
1
Усне діалогічне мовлення
1
Усне монологічне мовлення
1
Письмовий переказ
1
Контрольне списування
1
1
Диктант
2
2
Перевірка знань з мови, мовних умінь і навичок з теми.
2
2
Загальна кількість перевірок
7
8











ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ З МОВИ, МОВНИХ УМІНЬ
І НАВИЧОК З ТЕМИ
Оцінювання мовних знань і вмінь здійснюється не менше як двічі на семестр після вивчення певної теми. У 3 класі учням пропонується 8 завдань: чотири завдання закритого типу ( з трьома варіантами відповідей на кожне) і чотири відкриті. За кожне правильно виконане завдання закритого типу учень одержує один бал, за кожне відкрите завдання – два бали (якщо таке завдання виконано частково, то учневі зараховується один бал). У разі, якщо при виконанні відкритих завдань учень припустився орфографічних чи пунктуаційних помилок на вивчені правила, то від загальної суми набраних балів віднімається 1 бал за недотримання грамотності.

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 1
Тема «Мова і мовлення»
І варіант
1. Мовлення буває…
А) писемне і повчальне;
Б) усне і писемне;
В) чітке і виразне.
2. Усне мовлення використовують…
А) у творах;
Б) у листах;
В) під час розмови.
3. Познач рядок із словами, які вжиті неправильно:
А) олівець, товариш, бабуся;
Б) карандаш, самольот, бабушка;
В) літак, школяр, вчитель.
4. Яка форма звертання підходить до старших?
А) Привіт, друже!
Б) Здрастуйте, шановний!
В) Вітаю вас, друзі!
5. Запиши. Познач у дужках буквою речення за метою висловлювання.
Маленька дівчинка приїхала з мамою у велике місто.( )
Виростай, моя дитино, зіронька моя.( )
Хто милується пташиним співом.( )
6. Постав розділові знаки в кінці речення.
Добрий вечір, зайчику, куди йдеш
Яка чудова золота осінь
Птахи відлітають у теплі краї
7. Запиши клички тварин в алфавітному порядку.
Вуді, Мурчик, Гавчик, Дружок, Пушок, Багіра, Пепік.
8. Склади і запиши два речення з поданими звертаннями, використовуючи слова ввічливості.
Дмитрику;
Ганно Іванівно.

ІІ варіант
1. Написане чи надруковане – це результат…
А) усного мовлення;
Б) писемного мовлення;
В) мови жестів.
2. Усне мовлення має бути…
А) виразним, правильним, зрозумілим;
Б) каліграфічним, зрозумілим, грамотним;
В) спокійним, красивим, лагідним.
3. Продовж прислів’я:
Дерево шанують, як добре родить, а людину…
А) як добре говорить;
Б) як добре ходить;
В) як добре робить.
4. Обери групу слів із правильним наголосом:
А) дякую, прошу, добридень;
Б) абрикос, подруга, очерет;
В) виразно, дециметр, веселка.
5. Запиши. Познач у дужках буквою речення за метою висловлювання.
Що за місто зеленіє, повне сонячним теплом?( )
На пагорбках вже починає зеленіти молода травичка.( )
І дятел почав вибивати дзьобом по сухій гілці дріб.( )
6. Постав розділові знаки в кінці речення.
Настала золота осінь
Що за спів лунає з класу
Хай буде мир у всьому світі
7. Запиши назви міст в алфавітному порядку.
Вінниця, Хмельницький, Черкаси, Київ, Львів, Одеса, Маріуполь.
8. Склади і запиши два речення з поданими звертаннями, використовуючи слова ввічливості.
Маринко;
Іване Петровичу.

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 2
Тема «Текст»
І варіант
1. Текст –це:
А) зв’язні за змістом речення;
Б) слова, речення, абзаци;
В) заголовок, основна, частина, мета.
2. Текст складається з :
А) слів, речень, абзаців;
Б) зачину, основної частини, кінцівки;
В) основної думки, основної частини, кінцівки.
3. Текст можна поділити на…
А) абзаци;
Б) слова;
В) речення.
4. Визнач тип тексту.
Вовк – хитрий та сильний. Він добре зносить голод. У нього розвинені слух, нюх, зір. Улітку вовки блукають поодинці, а взимку об’єднуються в зграї.
А) текст – міркування;
Б) текст – розповідь;
В) текст – опис.
5. Запиши подані слова у формі звертання.
Дідусь, сестричка, тато, Марія Петрівна, Тетяна Сергіївна.
6. Спиши текст. Підкресли слова, які служать для зв’язку речень у тексті.
У Наталки з’явився зайчик. Не живий, але теж гарний. Його купили в іграшковому магазині. Це була найкраща подія того місяця.
7. Прочитай. Розташуй речення відповідно до того, як відбувалися події. Запиши змінений текст. Добери заголовок.
Він збирав осінні листочки. Я торкнув його ногою. Та це їжак! Раптом біля мене заворушилась листяна кулька. Я йшов лісом і збирав гриби.
8. Склади і запиши запрошення для своїх однокласників на День народження.

ІІ варіант
1. Зв’язні за змістом речення становлять…
А) абзаци;
Б) великі речення;
В) текст.
2. Що не є частиною тексту?
А) Зачин;
Б) заголовок;
В) основна частина.
3. Що таке абзац?
А) Одне або кілька слів;
Б) одне або кілька словосполучень;
В) одне або кілька речень, пов’язаних між собою за змістом.
4. Визнач тип тексту.
Лісник знайшов лисеня. Він узяв маля і поніс додому. У лісника жило цуценя. Тваринки почали гратися. Уночі вони сплять в одному кошику.
А) Текст – опис;
Б) текст – міркування;
В) текст – розповідь.
5. Запиши подані слова у формі звертання.
Друг, Галина Сергіївна, тітка, бабуся, Іван Петрович
6. Спиши текст. Підкресли слова, які служать для зв’язку речень у тексті.
У четвер був урок української мови. Я дуже хвилювався і не насмілювався підняти руку. Мені допомогла Катруся, яка весь час штовхала мене в бік.
7. Прочитай. Розташуй речення відповідно до того, як відбувалися події. Запиши змінений текст. Добери заголовок.
Ось воно вже готове. Дзьобики у них жовті й м’якенькі. За віконцем горобчики в’ють гніздо. Через деякий час вилупились маленькі гороб'ята. Батьки цілими днями носять їм їжу.
8. Склади і запиши запрошення для своїх однокласників на святкування Нового року.

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 3
Тема «Речення»
І варіант
1. За метою висловлювання речення бувають…
А) окличні, неокличні;
Б) короткі, довгі;
В) розповідні, питальні спонукальні.
2. У кінці питального речення ставимо…
А) знак оклику;
Б) крапку;
В) знак питання.
3. Який рядок можна вважати реченням?
А) Так і стали вони.
Б) Ми саме.
В) Давно вже прийшла пухнасту зима.
4. Яке речення відповідає схемі:

А) Василько біг лісовою стежкою.
Б) Край села ростуть дуби.
В) Тарасів заповіт ніхто не забуде.
5. Спиши. Визнач головні члени речення.
Сьогодні був сонячний день.
Шарудить під ногами опале листя
Я отримала гарну оцінку.
6 . Встанови зв’язок між членами речення за допомогою питань.
Ключ журавлів відлітав у вирій.
7. Перетвори розповідне речення на спонукальне.
Зайчик весело стрибає на галявині.
8. Пошир речення другорядними членами. Запиши їх.
Висохла трава. Опадає листя. Відцвітають квіти.

ІІ варіант
1. Слова, що виражають закінчену думку, називаються…
А) заголовком;
Б) реченням;
В) словосполученням.
2. За інтонацією речення бувають…
А) виразні, чіткі;
Б) розповідні, питальні, спонукальні;
В) окличні, неокличні.
3. Визнач вид речення за метою висловлювання.
У саду виспівував соловейко.
А) Питальне;
Б) спонукальне;
В) розповідне.
4. Яке речення відповідає схемі:

А) У родині народився хлопчик.
Б) Іванко пішов до сільської школи.
В) З-за обрію сходить сонце.
5. Спиши. Визнач головні члени речення.
На місто насунули важкі хмари.
Лісові мешканці готуються до зими.
В саду достигли яблука.
6. Установи зв’язок між членами речення за допомогою питань.
Ми з класом їздили в ляльковий театр.
7. Перетвори розповідне речення на спонукальне.
Котик пив молоко із миски.
8. Пошир речення другорядними членами. Запиши їх.
Настала осінь. Достигли яблука і груші. Люди збирають.

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 4
Тема «Слово. Значення слова»
І варіант
1. Слова з протилежним значенням називаються…
А) багатозначними;
Б) синонімами;
В) антонімами.
2. Обери пару слів, що є антонімами.
А) Доріжка – стежка;
Б) веселий – радісний;
В) гарячий – холодний.
3. Заміни вислів «робити з мухи слона» одним словом:
А) перебільшувати;
Б) веселитись;
В) сумувати.
4. Закінчи речення.
Горизонт, обрій, небосхил – це слова…
А) синоніми;
Б) антоніми;
В) спільнокореневі;
5. Запиши слова, протилежні за значенням.
Ворог – закрити –
день – близько –
6. Запиши парами слова, близькі за значенням.
Сім’я мчати
бігти злість
гнів іноземний
закордонний родина
7. Спиши. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні:
Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою. Ліс заснув, а озеро прокинулось. У матері Василька золоте серце. Тетянці на День народження подарували золотий ланцюжок.
8. Випиши у І стовпчик слова, які мають одне значення, у ІІ – багатозначні.
Ключ, зошит, малюнок, земля, півень, ручка, підручник, коса.

ІІ варіант
1. Слова, близькі за значенням, називаються…
А) синоніми;
Б) багатозначні;
В) антоніми.
2. Закінчи речення:
Горе, біда, нещастя, трагедія – це слова…
А) антоніми;
Б) синоніми;
В) споріднені.
3. Заміни вислів «бити байдики» одним словом:
А) ходити;
Б) говорити;
В) лінуватися.
4. Обери варіант, в якому обидва словосполучення вжито у прямому значенні.
А) Лікар іде, золота рука;
Б) Годинник іде, золота людина;
В) Малюк іде, золота прикраса.
5. Запиши слова, протилежні за значенням.
Новий – день-
сум - легкий -
6. Запиши парами слова, близькі за значенням.
Мати цінний
аероплан ненька
дорогий літак
відвертий малюк
дитина щирий
7. Знайди і підкресли слова вжиті в переносному значенні.
Ми пишаємося українськими спортсменами. Пишається над водою червона калина. У цієї дитини золоте серце. Він ледве встиг ускочити у хвіст потяга.
8. Випиши у І стовпчик слова, які мають одне значення, у ІІ – багатозначні.
Ключ, гребінець, собака, дуб, трактор, коса, ложка.

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 5
Тема « Будова слова»
І варіант
1. Змінна частина слова називається…
А) основою;
Б) закінченням;
В) префіксом.
2. Слова, що мають спільний корінь, називаються…
А) синоніми;
Б) споріднені;
В) антоніми.
3. Познач рядок слів, які мають суфікси.
А) Бік, кущ, лід.
Б) Риба, горе, миша.
В) Пушок, сонечко, річечка.
4. Коли пишеться префікс с- ?
А) Перед к, п, т, ф , х ;
Б) перед б, п, р, н, л;
В) перед я, є , ю, ї;
5. Спиши. Розбери слова за будовою.
Дощовий, заморозки, водичка, ліхтар.
6. Спиши. Підкресли зайве слово.
Поле, польовий, полиця, полечко.
Весна, весело, весняний, веснянка.
7. Добери і запиши до поданих слів декілька споріднених слів, познач корінь.
Казка, дим, осінь.
8. Допиши речення за їх початком.
У парку зацвіли...
Дніпро до моря...

ІІ варіант
1. Закінчення – це…
А) основа слова;
Б) змінна частина слова;
В) незмінна частина слова.
2. Спільна часина споріднених слів, називається…
А) основою;
Б) коренем;
В) суфіксом.
3. Частина слова без закінчення, називається…
А) префіксом;
Б) коренем;
В) основою.
4. Коли пишеться префікс с- ?
А) Перед б, п, р, н, л;
Б) перед к, п, т, ф , х;
В) перед я, є , ю, ї.
5. Спиши. Розбери слова за будовою.
Джерело, набережний, біленький, берег.
6. Спиши. Підкресли зайве слово.
Сир, сирок, сирний, сирий.
Хмара, хмарний, захмарений, похмуре.
7. Добери і запиши до поданих слів декілька споріднених слів, познач корінь.
Квітка, дощ, ялинка.
8. Допиши речення за їх початком.
Наталка уважно...
Вночі на небі сяяли...

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 6
Тема «Іменник»
І варіант
1. Що таке іменники?
А) Слова, що є назвами предметів;
Б) слова, що називають ознаки предметів;
В) слова, що означають дію.
2. Іменники відповідають на запитання…
А) який? яка?
Б) хто? що?
В) що робити? що зробити?
3. Іменники, що є назвами неістот, відповідають на запитання…
А) хто? що?
Б) що?
В) хто?
4. Познач рядок іменників, що є назвами неістот.
А) Марія, Євген, Катерина, Володимир;
Б) дівчатка, теля, жираф, орел;
В) гори, якір, годинник, парасолька.
5. Запиши по декілька іменників, які належать до кожної з груп.
Посуд:
Овочі:
Меблі:
6. Запиши слова протилежні за значенням.
Холод –
правда –
щастя –
схід –
мир –
7. Випиши слова, які є назвами істот.
Вантажівка курчатко
ремонт світло
парубок племінник
хлібина пекар
8. Спиши, вставляючи потрібні за змістом іменники.
(Хто?) ... ходять до школи. У портфель вони складають (що?) ..., ..., ... . У школі учнів навчають (хто?) ... . У класі вони сидять (за чим?) ... . Щодня у школярів є уроки (чого?) ... .

ІІ варіант
1.Частина мови, що означає назву предмета, називається…
А) прикметник;
Б) іменник;
В) дієслово.
2. На які запитання відповідають іменники?
А) який? яка?
Б) хто? що?
В) що робити? що зробити?
3. Іменники, що є назвами істот, відповідають на запитання…
А) хто?
Б) що?
В) хто? що?
4. Визнач рядок слів, які є власними іменниками.
А) Прізвище, країна, місто, ім’я;
Б) слон, їжак, дитина, кухар;
В) Олександр, Америка, Харків, Шевченко.
5. Запиши по декілька іменників до кожної групи.
Транспорт:
Професії:
Фрукти:
6. Запиши слова, протилежні за значенням.
Темрява –
добро –
ворог –
боягуз –
верх –
7. Випиши слова, які є назвами неістот.
Телефон слон
крокодил відповідь
берізка дівчинка
родина їжак
8. Спиши, вставляючи потрібні за змістом іменники
Прийшла холодна (що?) ... . Випав білий пухнастий (що?) ... . Річки і озера замерзли і вкрились (чим?) ... . Раді зимі (хто?) ... . Вони катаються (на чому?) ...

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 7
Тема : «Прикметник»
І варіант
1. Слова, що називають ознаки предметів, називаються…
А) іменниками;
Б) прикметниками;
В) дієсловами.
2 . Познач рядок, у якому виділений прикметник має переносне значення.
А) Срібний іній причепурив ліс.
Б) Срібний ланцюжок лежав серед прикрас.
В) Дідусеві подарували срібний годинник.
3. Закінчи речення.
Біля хати ростуть…
А) високий явір;
Б) високий явори;
В) високі явори.
4. Познач рядок прикметників, які є антонімами до прикметникахолодний.
А) Морозний, зимовий, вітряний;
Б) гарячий, пекучий, спекотний;
В)ясний, теплий, чистий.
5. Добери до поданих іменників назви ознак (прикметники).
Груша – (яка?)
море – (яке?)
ведмідь – (який?)
6. Утвори прикметники від іменників у дужках. Запиши речення.
(Зима) ранку діти зібрались на подвір’ї школи. Учні заздалегідь готувалися до (лижі) прогулянки.
7. Випиши словосполучення, які вжито в переносному значенні.
М’яка подушка, м’яке серце; пшеничне поле, пшеничне волосся.
8. Склади і запиши опис білочки, використовуючи прикметники.
Маленька, працьовита, руденька, пухнастий, лісова.

ІІ варіант
1. Прикметники відповідають на запитання…
А) хто? що?
Б) який? яка? яке? які?
В) що робити? що зробити?
2. Познач рядок, у якому виділений прикметник має пряме значення.
А) У Сергія залізний характер.
Б) Залізний міст через річку був окрасою міста.
В) Командир мав залізний погляд.
3. Закінчи речення.
На столі у вазі стоять…
А) червоні троянда;
Б) червона троянда;
В) червоні троянди.
4. Познач рядок прикметників, які є синонімами до прикметникамогутній:
А) слабкий, невпевнений, боязкий;
Б) сильний, міцний, потужний;
В) сміливий, мирний, хоробрий.
5. Добери до поданих іменників назви ознак (прикметники).
Яблуко – (яке?)
пролісок – (який?)
кішка – (яка?)
6. Утвори прикметники від іменників у дужках. Запиши речення.
Т. Г. Шевченко завжди цікавився (народ) мистецтвом. Поет любив (рід) землю, оспівував її у (свій) віршах.
7. Випиши словосполучення, які вжито в переносному значенні.
Черства душа, черствий хліб; кам’яний паркан, кам’яне серце.
8. Склади і запиши опис зайчика, використовуючи прикметники.
Сіренький, довгі, куций, полохливий, біленький.

ПЕРЕВІРНА РОБОТА № 8
Тема: «Дієслово»
І варіант
1. Слова, що називають дію предмета, називаються…
А) іменниками;
Б) прикметниками;
В) дієсловами.
2. Чим переважно дієслово буває в реченні?
А) Підметом;
Б) присудком;
В) другорядним членом.
3. Познач рядок, у якому всі слова з не пишуться окремо.
А) (не)вчитиму, (не)ходитиму, (не)говоритиму;
Б) (не)мовля, (не)довіра, (не)жить;
В) (не)похитний, (не)означена, (не)зграбний.
4. Визнач присудок у реченні.
Вітерець повіває з теплого краю.
А) повіває;
Б) теплого;
В) вітерець.
5. Випиши дієслова.
Співають, радість, вечір, добрішає, переніс, тримати, тренуватися, мрійний, вмивалося, ревіла, касир, прозоре, виробник, працюватиме, задумуєшся.
6. До поданих дієслів добери і запиши антоніми.
Підняти –
засинати –
починати –
7. Склади сполучення дієслів з іменниками.
Хитають (чим?) –
працюють (де?) –
8. Написати твір «Моя улюблена гра».

ІІ варіант
1. Дієслова відповідають на запитання…
А) хто? що?
Б) що робить? що зробив? що роблять?
В) який? яка? яке?
2. Дієслово в реченні виступає…
А) головним членом;
Б) другорядним членом;
В) будь-яким членом.
3. Визнач групу дієслів майбутнього часу.
А) Писали, вивчили, жили;
Б) мовчиш, йдуть, здогадуються;
В) читатиме, намалює, заспіває.
4. Визнач речення, в якому дієслово вжито в минулому часі.
А) У міському парку грав оркестр.
Б) Улітку будемо відпочивати на морі.
В) Весною все в лісі співає.
5. Випиши дієслова.
Замислився, сумний, зелень, гуркоче, затишок, рибалить, стрибати, галасувала, ребриста, мерзла, перукар, лікував, звертали, мерзнути, водій.
6. До поданих дієслів добери і запиши антоніми.
Плакати –
розмовляти –
будувати –
7. Склади сполучення дієслів з іменниками.
Дивилась (куди?) –
прочитати (про що?) –
8. Написати твір «Що я люблю робити у свій вільний час»
ПЕРЕВІРКА АУДІАТИВНИХ УМІНЬ
Здійснюється фронтально в кінці кожного семестру. Перевіряються вміння сприймати на слух незнайомий текст і розуміти фактичний зміст, причинно-наслідкові зв’язки, основну думку висловлювання, образний вислів. Для перевірки використовується незнайомий текст художнього стилю і запитання з варіантами відповідей. Обсяги текстів 220-300 слів. У 3 класі пропонується 6 запитань з трьома варіантами відповідей на кожне. За кожну правильну відповідь на запитання учень одержує 2 бали.

І семестр
Хай вірить
Навчався в нашому класі Петро Рибалка. Був у нього собака Сом. Третій рік щодня приходив разом з ним до школи і його вірний Сом. Не тільки приходив, але й ніс у зубах торбинку з тапочками. Тапочки – на урок фізкультури у спортивному залі.
Перед січневими канікулами виїжджали Петрикові батьки кудись далеко. А Сома не хотіли брати. Хоч скільки Петро просив, скільки благав – не дозволили хлопцеві брати собаку.
  • Знаєте що, хлопці – сказав перед від’їздом Петро. – Залишу я торбинкуз тапочками, а Сом хай у тебе живе, Миколо.
Взяв я Сома, переніс його будку до себе на подвір’я. Смутний став Сом, але не впадав у відчай. Щоранку, йдучи до школи, даю я йому торбинку з Петровими тапочками – і він веселішає, лащиться, махає хвостом. Я іду до школи, а він несе торбинку. Біля дверей беру в нього торбинку, і він так благально дивиться на мене, мов питає: «А де ж Петро?»
До кінця уроків сидить під шкільними дверима. Коли рушаю додому, знов даю Сомкові торбинку з тапочками, знов собака дивиться на мене благально. Йдемо з хлопцями додому, позираємо на Сома, і так тяжко всім…
  • Навіщо ми його обманюємо? – питає якось Степан. – Залиш, Миколо, дома цю торбинку й заховай. Хай Сом знає правду.
Питаємо вже й Івана Петровича, що робити. Заховати торбинку?
  • Ні, хлопці, – каже Іван Петрович. – Хай вірить. Так йому легше жити.
Учитель помовчав і додав:
  • У доброго собаки й людині навчитися не завадить.
(230 слів) В. Сухомлинський

Тестові завдання
1. У собаки було прізвисько:
А) Дружок;
Б) Сом;
В) Бім.
2. Хазяїна собаки звали:
А) Микола;
Б) Степан;
В) Петро.
3. У зубах собака ніс:
А) торбинку з їжею;
Б) портфель;
В) торбинку з тапочками.
4. Хазяїн собаки виїхав кудись далеко перед:
А) осінніми канікулами;
Б) літніми канікулами;
В) зимовими канікулами.
5. Собака залишився з:
А) Степаном;
Б) Миколою;
В) Іваном Петровичем.
6. Іван Петрович не радив хлопцям ховати торбинку тому, що :
А) ховати – це погано;
Б) собака буде вірити, о хазяїн його не залишив;
В) собаці це не сподобається.

За що мене лопухом прозвали
Якось мама принесла два величезні кавуни. Один вона зразу ж розрізала, а другий сховала в комору.
«Як він може вирости отакий великий? – з подивом думав я. – Такого навіть Андрійко Джміль не виростить».
І тут в моїй голові промайнула думка: «А що, коли прив’язати його хвостиком до рослини в садку і сказати хлопцям, що сам виростив?
Я взяв свого велетня на руки і вибіг у садок. Біля самого тину ріс зелений кущ якогось бур’яну. Листя в нього було таке велике, що під ним і мені самому можна було б від дощу заховатися …
Я обережно поклав кавуна на землю, дістав з кишені зелену ниточку і прив’язав кавунячий хвостик до стебла так, ніби й справді він тут росте. І побіг до школи.
Біля турніка я зустрів хлопців з нашого класу. Вони обступили Андрійка , який щось їм плів про болгарський перець.
– Дрібниці все це, – перебив я, – краще ходімо зі мною, побачите, якого я велетенського кавуна виростив.
Через якусь хвилину ми були вже в садку.
–      Ой, який же він великий! – скрикнула Оленка. – І це ти сам виростив?
–      Сам, звичайно.
Хлопці обступили кавун з усіх боків і сторопіло мовчали. Кавун справив на них неабияке враження.
Раптом біля нас з’явилася десятикласниця Галя.
–      Подивися, якого Яшко кавуна виростив! – скрикнула Оленка.
Я відчув, що серце моє ніби хтось смикає за ниточку.
–      Хіба ж на лопухах кавуни ростуть? – посміхнулася Галя. Вона відірвала стебло, за яке тримався хвостик, і показала всім, як він був прикріплений. Всі залилися сміхом.
З тих пір мене прозивають Лопухом.
(245 слів) П.Висікан

Тестові завдання
1. Як звали хлопчика?
А) Петрик
Б)Андрійко
В) Яшко
2. Що принесла додому мама ?
А) Дві великі дині
Б) Два величезні кавуни
В) Два кабачки
3. Яка думка промайнула в голові хлопчика?
А) З’їсти обидва кавуни зразу.
Б) Пригостити кавуном друзів.
В) Сказати, що виростив кавун сам.
4. Що зробив хлопчик з кавуном ?
А) Поніс його до школи
Б) Поклав у кімнаті на стіл
В) Прив’язав хвостик до бур’яну
5. Що сказав головний герой своїм друзям?
А) Що це він сам виростив такого велетня
Б) Що кавун виростила мама
В) Що мама купила кавун у магазині
6. Хто викрив неправду?
А) Андрійко Джміль
Б) Десятикласниця Галя
В) Оленка

ІІ семестр
Як народжується дощ
Жив на світі Дощик. Ще нічого він вмів робити – ні житечко напувати, ні вулиці та площі мити, ні повітря від пилу очищати. Малий дуже.
Якось удосвіта накрапав – гуляв Дощик на зеленому лузі, аж, де не візьмись – сторукий Вітрисько налетів! Позбивав калиновий цвіт із кущів, боляче смикнув за коси вербичку. А потім підхопив у небі білу хмару – Дощикову маму – та й поніс!
Не розгубився Дощик, кинувся неньку рятувати. Перетворився він на струмок та й побіг глибокою балкою. Біг по грузькій глині, звивався поміж корінням, бувало, з круч стрибав. А потім лісом, через драговину, темні хащі. Усі перешкоди стрімко долав. Тільки Сонця боявся. З тривогою поглядав на небо : «Хоча б не висохнути, хоча б до річки устигнути!..»
Нарешті на луку вибіг. Уже зовсім близько річка, порятунок…
Але ось виглянуло Сонце. Ой! Дощик – під лопухи.
Та сил уже не стало. Закінчилася лука. Далі – пісок. Сухий та гарячий. Хоч як горнувся Дощик до Землі, а відчув, що сонце висушує його, перетворює на пару, піднімає у височінь… Опинившись у небі, він озирнувся і злякано вигукнув:
  • Що це зі мною?!
  • З днем народження сину!
  • Ти тут, мамо?!
Так, так, я з тобою. Ти народився удруге. Тепер ти вже дорослий Дощ.
Сміливий і дужий. Ти врятував мене. Вітрисько побачив, що ти вгору піднімаєшся, злякався та й відпустив мене. Будь же, сину, не зливою страшною, а дощем, теплим і щедрим, - людям на добро.
(229 слів) В. Струтинський

Тестові завдання
1. Дощик ще нічого не міг робити тому, що:
А) не хотів;
Б) був малий;
В) був ледачий.
2. У небі білу хмарку – Дощикову маму – підхопив (підхопило):
А) Місяць;
Б) Сонце;
В) Вітрисько.
3. Дощик перетворився на:
А) море;
Б) річку;
В) струмок.
4. Дощик боявся:
А) Землі;
Б) Вітриська;
В) Сонця.
5. Сонце перетворило Дощика на:
А) пару;
Б) зливу;
В) грозу.
6. Мама порадила Дощикові бути не зливою та градом, а теплим дощем, тому що:
А) коли іде град – холодно;
Б) люди не люблять граду та зливи;
В) град та злива все нищать.

Олень і його товариш
Захотілося молодому оленю по білому світу побродити, нові міс­ця подивитися.
– Відмовляти не стану, – сказав йому батько, - але знай: нелегко тобі буде, зазнаєш горя в чужому краю.
 – Нічого!.. Я збираюся не один, а з товаришем...
– Розкажи що-небудь про нього.
– Ми йшли вузенькою стежкою. Дорогу перегородив великий ка­мінь, обійти його було неможливо. Тоді мій товариш уперся плечем і відсунув камінь убік. Ось він який!
– Твій товариш сильний, - похвалив старий олень. – Але все-таки я буду хвилюватися за тебе.
– Коли ми поверталися додому, на товариша з дерева раптом ки­нулась рись. Але він не розгубився, струснув рись із спини і переміг її у відкритому бою!
– Безперечно, твій товариш відважний і спритний. Але все ж таки я буду хвилюватися за тебе.
  – А ось послухай ще про нього. Гуляли ми, і нам захотілося пити. Але по дорозі до водопою товариш почув запах якогось хижака. "Нам загрожує небезпека!" – шепнув він мені, і ми помчали, як вітер.
 – Твій друг розумний і обережний. Але я буду хвилюватися, поки не побачу тебе, – зітхнув старий олень.
– А потім ми відпочивали в лісовій гущавині. Бачимо: вовк ганяється за козеням і ось-ось наздожене його. Мій товариш не всидів у кущах. Він кинувся навперейми вовкові і так ударив його рогами, що той з переляку ледь із шкури не вискочив.
– Це найкраще, що ти міг сказати про нього, – зрадів старий олень. – Твій товариш благородний. Тепер, синку, я за тебе спокійний .                       
 (231 слово) В.Росін

Тестові завдання
1.   Чого хотілося молодому оленю?
         А)  По білому світу побродити.
         Б)  Навчитися життєвої мудрості.
         В)  Відвідати свого друга.
2.  У чому проявилася сила товариша?
         А)  Товариш відсунув камінь.
         Б)  Викорчував дерево.
         В)  Підняв великий камінь.
3.  Як товариш продемонстрував свою відважність?
         А)  Не злякався кинутися на вовка.
         Б)  Переміг рись у відкритому бою.
         В)  Кинувся в бій з левом.
4.   Який вчинок друга виявив його обережність?
         А)  Відчув запах хижака і попередив друга.
         Б)  Не пішов по тонкому льоду на річці.
         В)  Не дозволив другові стояти на краю високої скелі.
5.   У чому виявилось благородство товариша?
         А)  Врятував козеня від вовка.
         Б)  Врятував зайченя від вовка.
         В)  Врятував оленя від вовка.
6.  Яка найголовніша риса товариша переконала і заспокоїла батька?
         А)  Відважність.
         Б)  Обережність.
         В)  Благородство.

ДІАЛОГІЧНЕ МОВЛЕННЯ
Перевірка сформованості усного діалогічного мовлення здійснюється індивідуально наприкінці кожного семестру. Рівень сформованості діалогічного мовлення рекомендується перевіряти у І семестрі. Обсяги утворених діалогів повинні відповідати нормам: 4-5 реплік на двох учасників розмови.

Теми для діалогів
1.   У магазині.
Уяви, що вам сказали принести на урок математики циркуль, а у тебе його нема. Ти пішов (пішла) до магазину, але в магазині циркуля не бачиш. Яка розмова може відбутися між тобою і продавцем?
План діалогу
1. Привітання.
2. Мета приходу до магазину.
3. Вибір покупки.
4. Подяка.
5. Прощання
2. Розмова по телефону.
Уяви, що тобі потрібно запитати у свого однокласника домашнє завдання. Яка розмова може між вами відбутися?
План діалогу
1.   Привітання
2.   Мета дзвінка
3.   Розмова
4.   Прощання
3. Моя школа
Уяви, що у твій клас прийшов новий учень або нова учениця. Яка розмова може відбутися між тобою і новим учнем або ученицею?
План діалогу
1.   Привітання.
2.   Знайомство.
3.   Розповідь про школу.
4.   Розповідь нового учня або нової учениці про його (її) школу.
5.   Подяка за розповідь.
4.   У спортивній секції.
Уяви, що ти зустрів приятеля , прийшовши на тренування. Яка розмова може відбутися між вами?
План діалогу
1.   Привітання.
2.   Розмова про заняття спортом, секцію, тренера.
3.   Улюблений вид спорту.
4.   Подяка за розповідь.
5.   Прощання.
5. У лікарні
Уяви, що тебе заболів зуб, ти пішов до зубного лікаря. Яка розмова може відбутися між вами?
План діалогу
1.   Привітання.
2.   Мета приходу до лікаря.
3.   Розмова між тобою і лікарем.
4.   Подяка за лікування або пораду.
5.   Прощання.
 МОНОЛОГІЧНЕ МОВЛЕННЯ
Перевірка усного монологічного мовлення здійснюється у ІІ семестрі. У 3 класі перевіряється вміння будувати усний твір. Обсяг учнівських творів – близько 60 слів.
УСНИЙ ТВІР
Різні теми усних творів

1.     День народження матусі.
2.     Весна двері відчиняє
3.     Цікавий випадок.
4.     Мій друг (подруга)
5.     Мій клас.
6.     Моя сім’я.

1.     Склади твір на тему «День народження матусі» за опорними словами та словосполученнями.
Словник: люба матуся, день народження, наша сім’я, свято, кімната, привітати, листівка, посмішка, щаслива, радісна.
2.     За поданим початком продовж казку. Добери заголовок.
Перед Новим роком я прикрашав ялинку. Тільки націлився посадити на верхівку ялинки блискучу зірку, як двері нечутно відчинилися і на порозі де не взявся…
Словник: гірлянда, несподівано, Дід Мороз, блискітки, лісові мешканці, казковий світ.
3.     Прочитай зачин і кінцівку тексту. Придумай основну частину.
Оксанка
Оксанка прийшла зі школи. Мама ще не повернулася з роботи. Дівчинка…
Мама похвалила свою помічницю.
4.     За поданими запитаннями склади і запиши текст «Мій друг»
1.     Хто твій друг (ім’я, прізвище)?
2.     Скільки йому років?
3.     Де живе твій друг?
4.     В якій школі і в якому класі він вчиться?
5.     Що тобі подобається у твоєму другові?
6.     Чим захоплюється твій друг?
5.     Склади запрошення родичам на свято Нового року в такому порядку:
1.     Звертання.
2.     Вітання.
3.     Побажання.
4.     Запрошення.
5.     Підпис.
6.     Дата.
6.     Склади оголошення в такому порядку:
1.     Заголовок.
2.     Звертання.
3.     Дата, час проведення.
4.     Місце проведення.
5.     Підпис.
6.     Кого запрошують.
7.     Хто запрошує
 ПЕРЕВІРКА ОРФОГРАФІЧНОЇ
ТА ПУНКТУАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ
Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольне списування і контрольний текстовий диктант. Контрольне списування проводиться наприкінці кожного семестру. За списаний текст виставляється дві оцінки: одна – за грамотність, друга – за каліграфію, швидкість і культуру оформлення письмової роботи. Контрольний диктант проводиться двічі на кожний семестр. Обсяги текстів для диктантів та списування 50-70 слів. При оцінюванні диктантів береться до уваги грамотність, каліграфія і культура оформлення письмової роботи: від оцінки за грамотність віднімається 1-2 бали за помилки в написанні букв і їх з’єднань та недотримання культури оформлення письмової роботи. Слова, правопис яких ще не вивчено, подано жирним шрифтом.

КОНТРОЛЬНЕ СПИСУВАННЯ
І семестр
Мама
Ти завжди будеш пам’ятати мамин голос. Мамині очі, мамині руки. Мама навчила тебе ходити, говорити. Мама прочитала тобі першу книжку. Від мами ти дізнався про назви птахів – горобець, ластівка, синиця. Дізнався, що в кожної квітки є своя назва – ромашка, волошка. Мама завжди поряд з тобою, з твого першого кроку. І любов до Батьківщини починається з любові до матері.
(59 слів)
Зимовий ліс
Цікаво спостерігати за життям зимового лісу. Ось прилетів до старого дуба дятел. Довгим дзьобом шкідників винищує.
З дерева стрибнула білочка. У неї в лапках соснова шишка. Вилущує насіння з шишки білочка, на дятла позирає, слухає.
А що воно там стрибає між кущами серед сухого бур’яну! То зайчисько вухатий. Стрибнув зайчик до молоденької грушки. Погриз трохи кори і побіг до пенька.
(62 слова)

ІІ семестр
Літня пора
Особливе почуття охоплює нас, коли в гарячу літню пору приходимо в поле. Скільки довкола простору, світла! Від обрію до обрію вітер котить золоті хвилі зернових. Десь перегукуються перепілки. Степове повітря сповнене солодкого запаху дозрілого колосся. По обидва боки вузької польової дороги в’ється яскрава жива стрічка з квітів. Віють з поля чудові пахощі стиглого зерна та польових квітів. Цей аромат приваблює бджіл та метеликів.
(68 слів)
Ластівки
Був теплий сонячний ранок. У відчинені двері до нашої кімнати залетіли дві ластівки. Покружляли і вилетіли. Потім з’явилися ще декілька разів. Дзвіночками розсипався їхній веселий щебет. У куточку кімнати ластівки зліпили гніздо. Там вони вивели пташенят.
Ластівки дуже працьовиті й охайні. У їхньому гнізді завжди чистенько. У дзьобиках вони виносять сміття на подвір’я. Влітають до кімнати через відчинене вікно.
(60 слів)
 КОНТРОЛЬНІ ДИКТАНТИ
І семестр
Пугач
Пугач – найбільший серед сов. Його маса понад три кілограми. Темної ночі в лісі чути незвичайний крик пугача, який змінюєтьсяверещанням, схожий на регіт.
Часом крик нагадує плач дитини чи нявчання кішки. Такий неприємний крик птаха викликає різні забобони, лякає людей.
У неволі птах приживається важко. Ловить гризунів, слабких і хворих тварин. Цей оригінальний птах дуже рідкісний. В Україні залишилося всього кілька десятків пар пугачів, тож їх треба оберігати.
(69 слів)
Граченята
Дитинство моє минало в українському селі. Для нас кожна пташинка, кожна ящірка, метелик були невід’ємною частиною нашого життя. Край села на високих тополях гніздилася колонія граків. Кожного року одне з пухнастих граченят випадало з гнізда. Ми завжди їх підбирали і вигодовували вдома. Граченята швидко звикали до людей і за обідом неодмінно злітали комусь на плече, сподіваючись на смачний шматочок.
(60 слів)
Сонячний день
Сонячний день на початку літа. Я гуляю в березовому ліску. Усе навкруги, ніби купається, хлюпається в золотистих хвилях тепла та світла. Наді мною танцюють гілки беріз. Листя на них здається то смарагдовим, то зовсім золотим. А внизу під березами на траві лежать легкі синюваті тіні. І світлі зайчики, мов відображення сонця у воді, біжать один за одним по траві, по доріжкам. Сонце і в небі, і на землі.
( 70 слів)

Моя Батьківщина
Україна — це моя рідна земля. Вона розбуджена бурхливою грозою. Красива і уквітчана ця земля весною. Щедра і різнобарвна восени. Строга і засніжена зимою. Солодка і пахуча в теплі літні дні. Понад дорогами стоять явори багатирями. Високі гори вдивляються в синю височінь. Сивовусий Дніпро пливе через усю українську землю. Він поспішає розказати Чорному морю про гостинність її народу.
(59 слів)

ІІ семестр
Криниці
Криниці. З якою пошаною оспівано їх у піснях, возвеличень в легендах! Скільки їх на безмежній українській землі! А яка криниця без зелені? Традиційно біля неї висаджують калину. Деревце прикрашає місце і оберігає воду від спеки. У дбайливих господарів біля кринички стоїть чепурненька лавка, відерце і полив’яний кухлик. Усіх криничка щедро пригощає водицею. Чистою, прохолодною, на лугових травах настояною.
(59 слів)
Мурашки
Мурашки – наші друзі. Вони роблять родючішим ґрунт, розносять на далекі відстані й розсівають насіння корисних рослин. А ще воюють з різними шкідниками лісу, саду, городу. У мурашнику панує злагода, і кожен знає своє діло. Є мурахи-будівельники, є носії та солдати, є розвідники й фуражири, що заготовляють для всіх їжу… Хто руйнує мурашники й кривдить мурашок, той – ворог природи.
( 60 слів) (Л.Костенко)
Наша Україна
Широко простяглася наша рідна країна. Прекрасні її землі.
Від краю до краю на її просторах визріває золотиста пшениця. Зеленіють безмежні поля цукрових буряків. Любо вітають нас золотими шапками стрункі соняшники. Вітер розчісує коси пишної кукурудзи. На степових просторах розгулюють великі стада худоби. Запашні сади оточують наші міста і села. Блискучі рейки залізниць густою сіткою вкривають землі України. Багато в Україні заводів, фабрик, електричних станцій.
Любіть на бережіть свою Україну!
(71 слово)
Друзі птахів
Настала весна. Тепле проміння сонця зігнало сніги. З гір потекли струмочки. Зеленіє молода травичка. Кожного дня прибувають з вирію перелітні птахи.
Діти зустрічають весняних гостей. До їх зустрічі готувалися давно. Олесь та Петрик прикріпили на березі шпаківню. Інші хлоп’ята прив’язали синичники.
Дружні птахи почали носити у свої хатки травичку і пір’я. скоро в них будуть маленькі пташенята.
(59 слів) (В.Біанкі) 
ПИСЬМОВИЙ ПЕРЕКАЗ
Проводиться у кінці навчального року. Обсяг текстів для переказів: 50 – 70 слів. За усне і письмове висловлювання ставиться одна оцінка – за зміст. Виконується за поданим або колективно складеним планом.

ТЕКСТИ ДЛЯ ПИСЬМОВИХ ПЕРЕКАЗІВ
Зимові розваги
Ось і прийшла радісна пора зимових канікул. Зранку до вечора дзвенять надворі веселі дитячі голоси. Срібним дзвоном та таємничими вогникам виблискує лід на ковзанці. Цікаво гуртом ліпити сніговита. Весело й страшно мчати з гірки на санчатах. Легкий вітерець зарум’янив дитячі щічки. Веселі та задоволені діти повертаються додому.
Весело взимку дітям!
(52 слова)
Словник: радісна пора, зранку до вечора, дитячі, таємничі вогні, виблискує, на ковзанці, зарум’янив щічки.
План
1.     Ось і зимові канікули.
2.     Розваги на ковзанці.
3.     Гуртом зліпимо сніговита.
4.     З гірки на санчатах.
5.     Час додому.
Ранок
Настав теплив весняний ранок. На вершечках дерев заграла яскраве проміння сонця. Від дерев на дорозі лягли довгі тіні. Повіяв вітерець. Зашелестіли збуджені листочки. Над річкою і полем піднявся легенький туман. У гущавині дерев прокинулися птахи. Жайворонок піснею зустрічає день. У полі гудуть трактори. Розпочалася робота в полі, на городі, в садках.
( 52 слова)
Словник: на вершечках, вітерець, гущавина.
План
1.     Весняний ранок.
2.     Проміння сонця.
3.     Довгі тіні від дерев.
4.     Легенький туман.
5.     Проснулись птахи.
6.     Робота в селі.

4 комментария:

  1. Спасибо! Материал соответствует требованиям программы.

    ОтветитьУдалить
  2. дайте, пожалуйста ссылку для скачивания

    ОтветитьУдалить
  3. Добрый день! Материал замечательный, но без возможности воспользоваться им, он никому радости не приносит (кроме автора). Зачем нужно было потратить уйму времени, чтобы он (материал) остался невостребованным?

    ОтветитьУдалить